Sprzątanie ulic Warszawa, czyli co sypać zimą na drogi?

21 października 2019
Kategorie:
  • Czy podczas prac porządkowych koniecznie trzeba posypywać solą ulice?

  • Czy można stosować materiały zamienne?

  • Co to są materiały uszorstniające?

  • Co się do nich zalicza?

Jeszcze mamy październik, więc ulice nie są śliskie, czasem tylko mokre od jesiennego deszczu. Jeżdżąc po mieście musimy uważać na to co zwykle: inni ludzie, samochody przed nami, światła.

Gdy chodzimy po ulicy, denerwować nas mogą co najwyżej kałuże, które szybko wysychają, a do tego zimny wiatr kłujący w twarz tak jakby dostał furii. Natomiast, gdy nadejdzie listopad coraz bliżej są dni, które są pod znakiem śniegu z deszczem, błota i porannej gołoledzi. Wtedy musimy już liczyć się z tym, że gdy pewnego dnia wyjdziemy na miasto, pod butami poczujemy solną i śnieżną breję.

Reklama

Jakie są wady i zalety sypania soli na ulice?

Żeby ułatwić pozbycie się śniegu z ulic, trzeba obniżyć temperaturę jego topnienia. I tutaj bardzo dobrze sprawdza się sól. Ponadto jest ona u nas powszechnym materiałem, nie ma większych problemów ze sprowadzaniem jej, więc jest ona również tania w pozyskaniu.

Równie dobrym środkiem rozpuszczającym śnieg jest chlorek sodu (skuteczny jednak tylko do ok. -7 stopni Celsjusza). Jego ekonomiczną zaletą jest to, że jest tani, gdyż wydobywa się go w Polsce na dużą skalę, a ponadto od razu nadaje się do użycia w drogownictwie.

Jeśli dopadnie nas wyjątkowo ciężka zima, trzeba skorzystać z soli magnezo-wopotasowych (chlorku wapnia do -40 stopni Celsjusza oraz z chlorku magnezu – nawet do -50 stopni Celsjusza).

Zimowe sprzątanie ulic Warszawa – czym posypywać nawierzchnię?

O ile chlorek sodu był tani w pozyskaniu oraz od razu można go było wykorzystać, to chlorki wapnia i magnezu nie dość, że są rzadko u nas wydobywane i potrzebne jest ich sprowadzanie, to wykorzystanie ich w drogownictwie jest droższe ze względu na to, że wymienione powyżej sole, żeby stać się dobrym środkiem rozpuszczającym, muszą zostać poddane obróbce.

Ale sól drogowa ma również bardziej dokuczliwe dla mieszkańców miast wady. Na przykład sól sprawia, że nasze nowe, zimowe buty mogą zniszczyć się jeszcze szybciej niż wtedy, gdyby nie miały styczności z tym środkiem. Ponad to sól może sprawić, że samochody zaczną ulegać korozji. Tak samo nasi czworonożni przyjaciele mogą się poczuć nie najlepiej, gdyż sól ma zły wpływ na psie łapy. Poza tym częste używanie tego surowca może przyczynić się do zbyt dużego zasolenia danego obszaru, co nie jest dobre dla naturalnego środowiska.

Błoto powstałe z topiącego się śniegu, soli i piasku jest niebezpieczne dla pieszych. Zalegająca na ulicach roztopiona mieszanina może też sprawiać nieprzyjemne wrażenia wizualne, bo zamiast białego, zimowego krajobrazu wszędzie widać coś, co ma niemiły dla oka brudny kolor, którego bielą określić nie można.

Prace porządkowe Warszawa. Czy sól to jedyna słuszna opcja?

Jak już mówiłem, sól dobrze sprawdza się przy roztapianiu śniegu, ale co zrobić, gdy wykonała ona swoje zadanie, a ulice i tak są śliskie, bo mieszanka wody i soli zmniejsza przyczepność?

Jeśli zależy nam na tym, żeby kierowcy i piesi byli w zimie bezpieczni na drogach, musimy zniwelować jak tylko się da powszechną śliskość. Mogą tu pomóc tzw. materiały uszorstniające, do których zaliczamy używany najczęściej piasek, łamane kruszywo, żużel, żwir, drobny grys (najczęściej granitowy).

Czyszczenie ulic Warszawa, czyli wady i zalety materiałów uszorstniających

Gdy zamierzamy wysypać na drogę piasek, żużel, grys czy drobne kruszywo, chodzi nam o zwiększenie przyczepności, dlatego zwykle używa się większych frakcji opisanych tu materiałów, gdyż lepiej zapobiegają ślizganiu się.

Jednak materiały uszorstniające również mają kilka uciążliwych wad. Jeśli wysypiemy na ulicę grubszą frakcję żwiru, może się zdarzyć, że będzie on odpryskiwał z pod kół samochodów, co może niszczyć karoserię.
Piasek natomiast spływając podczas roztopów wraz z wodą do studzienek zapycha je zmniejszając ich wydajność. Ponadto jego małe frakcje w minimalny sposób zwiększają przyczepność.

Czyszczenie ulic Warszawa to bezpieczne drogi

Najwięcej zalet mają żużle (kotłowy i paleniskowy) należące do surowców antropogenicznych. Taki żużel jest neutralny dla środowiska, lekki (ułatwia to jego transport), porowaty (ma niską gęstość). Dzięki temu nie powoduje on zatorów w instalacjach burzowych, co oszczędza kłopotów na wiosnę.

Trzeba jednak pamiętać, że nie mówimy tu o zwykłym żużlu czy popiele, który możemy wziąć skądkolwiek, ale o materiale, który musi mieć spełnione normy zalecane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jeśli na drogi będą wysypywane niewłaściwe materiały takiemu wykonawcy grozi kara grzywny.

Czyszczenie ulic Warszawa, czyli podsumowanie

Gdy zastanawiamy się, co będzie lepsze: sól czy materiały uszorstniające, nie należy myśleć o tym w kategoriach: zły lub dobry sposób, ale raczej o uzupełniających się sposobach. Sól drogowa roztopi śnieg, a np. żużel sprawi, że warszawskie ulice podczas zimy nie będą takie śliskie.

A jeśli kogoś zainteresowała moja oferta, dzwońcie na numer: 669 939 999, wtedy porozmawiamy o ważnych dla was szczegółach.

Reklama

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kliknij tu. Zadzwonisz do mnie